Isnin, 4 Mei 2015

Resepi: Mee Goreng Special

Assalamualaikum & selamat sejahtera semua...dah sarapan ke belum?? Haha apesal tanya dah sarapan ke belum, skarang dah pukul 1 petang dah mak cik oiii...haha. Saya nak share resepi mee goreng ni sebenarnya..saya masak pagi tadi, tu yang tanya tu..Tak la special sangat, tapi saya ter feel special sket mee goreng ni sebab, saya dah banyak kali buat eksperimen, yang ni terasa terlebih sedap siket..jadi special la kot bagi pencapaian memasak saya haha. Ok resepinye seperti berikut:

MEE GORENG SPECIAL versi SyadzilaMustafa*
--------------------------------------------------------------
(haha nakk jugakk buh nama dia kat nama resepi tu)

Bahan-bahan: 
1 paket kecil mee kuning di cuci, bilas, toskan, rendam dalam air.
1 mangkuk kecil brokoli dipotong kecil
1 mangkuk kubis potong macam dalam gambar (saya guna kobis manis kecil molek yang biasa orang guna buat salad tu..hihi suke hati je kan)
1/2 Batang lobak merah potong kecil2 panjang2 macam dalam gambar.
1 paket kecil fish ball (jenama AAA) potong empat.

1 senduk minyak masak
4 ulas bawang putih si smash down (dititik)
3 ulas bawang merah dipotong halus
1 sudu besar cili giling
2 sudu gula
sedikit garam
*1 sudu kecil sos tiram (saya tak guna banyak sebab nanti mata gatal2 sebab ada resdung huhu)
*2 sudu besar sos cili
semangkuk air asam jawa
*1 sudu besar cuka
*1 sudu besar kicap pekat manis (adabi)
*3-4 lingkaran kuali kicap manis biasa (cap kipas udang)
*1/2 sudu besar serbuk kiub ayam knor

Untuk dressing*
Sebatang daun bawang potong halus
sebiji limau nipis
2 biji cili marang potong halus

Cara Memasak:
------------------
Panaskan minyak dalam kuali, tumis cili giling dan 1 sudu gula sampai cili masak. Masukkan bawang putih bawang merah..tumis hingga naik bau, masukkan bahan bertanda..dan masukkan fish ball, biar sebentar...masukkan air asam jawa, gula dan garam...rasakan, dan tambah apa yang patut (rasanya perlu masam manis masin yang seimbang, kurang pedas, warna coklat kemerahan)*, bila bahan tadi mendidih, masukkan sayur-sayuran..biar sebentar, jangan terlalu lama, Kemudian masukkan mee kuning..gaul sekali sekala hingga mee kembang dan masak. Taburkan daun bawang cili marang dan perahan asam limau sebelum dihidang..comfirm sedap!

Suami saya kata sedap, masa saya tidur tengahari tadi, senyap2 dia pergi ambil mee kat dapur..sambil makan sambil cakap 'sedappnyerr' haha macam la orang tak tau..hahaha...erm ehemmm syukur Alhamdulillah..terima kasih Allah.

Tiada ulasan: