Rabu, 13 Mei 2015

Resepi: Bubur ayam

Lalalala.....this is my favourite! Tak kire la masa demam ke tak demam ke..rasa nak makan je buat hihi, pas tu suap kat anak sikit..kat suami banyak.. pas tu habis, tak puas makan buat lagi...huhu (nak menggambarkan betapa sukanya saya kat bubur ni haha).

Mudah je membuatnya...tapi sedapp gilerrr, rase la dulu mana la tau kot saya tipu hihi. Ok la ni resepi saya ye. Cepat2 salin.

BUBUR AYAM

--------------

Bahan-bahan:

Setengah mangkuk isi ayam yang dipotong kecil2 (saya ambil bahagian peha, kepala peha, bshagian yang sedap2 tu..bahagian isi saya tak ambik, sebab x suka..buang segala tulang yang ada)

5 biji bawang merah, 2 ulas bawang putih dipotong nipis dan digoreng, jadikan bawang goreng untuk ditabur atas bubur.

1 suku lobak merah, buang kulit dan potong kiub kecil2.

Sedikit daun sup, potong halus2.

Sedikit cili, dipotong halus.

Setengah sudu serbuk bkiub ayam knor.

Sedikit serbuk lada sulah/lada hitam.

Sedikit garam.

Beras sedikit, dalam setengah genggaman tangan, basuh cuci2 dan bilas, Masak beras tersebut hingga jadi bubur..bukan jadi nasik tau. Cara saya, mula2 rebus dengan air 3 kali ganda beras..agak2 je...bila dah lama menggelegak nasi bubur tu akan jadi lembik kan, tapi masih lagi dalam keadaan nampak nasi sebiji2 macam dalam pic tu kann..waktu ni, tutup penutup periuk dan tutup api, biarkan dalam 15 minit nasi tu akan kembang dan serap air dalam periuk. Ok, now, lepas dah kembang tu..buka semula api, tambahkan air suam sedikit demi sedikit..sambil kacau3 (reneh) bubur tu..hingga dia jadi hancur dan pekat..baru la nampak teksture dia seperti moi/bubur kfc/bubur mcd..Faham?? Ok kalau dah faham cepat buat.

Bila dah siap masak nasi. Masukkan isi ayam, lobak merah, sedikit hirisan daun sup, sedikit serbuk lada hitam, serbuk kiub ayam...kacau reneh hingga ayam masak, rasa dan tabur sedikit garam jika perlu. Taburkan daun sup, bawang goreng dan cili semasa menghidang...sedapp. boleh makan.

(Bubur ayam saya yang dalam pic ni nampak tak cukup hancur sebab saya tambah nasi sikit, dan rebus sekejap sebab ada orang tak sabar nak makan..tp sedap jugak hihi. But usually saya buat seperti saya tulis diatas).


Nota kaki: cara reneh bubur ni saya belajar dari cerita korea "feast of god" suke sangat cerita tu, ecited time dia masak jer...haha tambah pulak hero dia hensem   . Haha abang jangan marah ye... hensem macam abang la.

Tiada ulasan: